» Beste Marketing model volgens professionals……toch?

Beste Marketing model volgens professionals……toch?

Onlangs stuitte ik op de website van Chartered Institute of Marketing (CIM), de Marketing netwerkvereninging in de 'greater London area'. Op de site staat een poll waarin ze bezoekers vragen om aan te geven welk model (van de afgleopen 100 jaar ??) zij als meest waardevol ervaren. Nieuwsgierig als ik ben, moest ik deze dus even invullen om er achter te komen hoe het stemgedrag van de deelnemers zou liggen. Immers, het Marketing model van de afglopen 100 jaren, dat moet toch zeker iets zijn. Zou je zeggen.  Mocht je de poll ook willen doen, dan kan dat hier. Ik was in ieder geval verrast. Lees onder waarom.

Op de website van CIM kan uit de twaalf aangegeven modellen kan gekozen worden uit de volgende opties. Alle 'good olds' staan erbij. Van de bekende basale Marketing mix met de 7P's,  tot de veelgebruikte USP's. Maar ook de meer sophisticated modellen als de  Boston Consulting Matrix, de meer recentere Brand Positioning Matrix, en het wiskundige Customer Lifetime Value denken staan op de longlist. Ansoff's Expansiematrix ontbreekt uiteraard niet, de Loyalty Ladder, macroanalyse hulpmiddel DEPEST, het veelgebruikte Vijf Krachten Model van Porter, en tenslotte de Product Lifecycle van Rogers. De lijst wordt besloten met het redelijk eenvoudige SDP model en het implementatiemodel SOSTAC. Een redelijk uitgebreide set van modellen waarin SDP (25,6%), 7P's (24,2%) en SOSTAC (13,2%) aan kop gaan. En juist daarom was ik verrast. Heeft 100 jaar van Marketing, door de ogen van de professionals, ons dan niet meer gebracht dan deze top 3? Ik hoop toch van wel…

Hoewel ik zelf vind dat het Vijfkrachten Model van Porter en het Innovatie Difussie Curve (Product Lifecycle) van Rogers verreweg bovenaan zouden moeten staan vanwege de strategische waarde, mis ik ook een essentiele modellen. Met de komst van de nieuwe online wereld in de afgelopen jaren, is de oude marketingomgeving flink op zijn kop gezet. Veel oude modellen zijn gebaseerd op klassieke push en zendstrategie, terwijl we al enige tijd in het pull en ambassadeurstijdperk leven. Een groots model wat daar zeker in thuis hoort is ' The Long Tail' van Chris Anderson. Prachtige beschrijving hoe de niche in je voordeel kan werken. Check onder de video met uitleg van Anderson zelf.

 

 

En wat te denken van The New Marketing Funnel door Forrester Research? Model geeft in 1 plaatje prachtig weer wat er in ons vak veranderd is. De complexiteit die enorm is toegenomen, wat vraagt om anders denken. En als de superverouderde USP's (geen model) erin mag, dan kan de 'Purple Cow' (ook geen model) van Seth Godin er toch zeker in? Want Godin zegt juist dat USP's niet meer bestaan. UBR (Unique Bying Reason) is het devies. Ook is het model van Disruptive Change vanwege het waardevolle inzicht, een gemiste kans om niet op te nemen. In het huidige technologische tijdperk absoluut een must know.

 

 

Tenslotte toch ook nog maar even, wat mij betreft, de grootste game changer. Het model van Alexander Osterwalder, wat op een briljante wijze laat zien op welke wijze business modellen tot stand komen of zijn gekomen. In het pragmatische Business Model Canvas kan ieder model heel overzichtelijk gemaakt worden, en worden onderlinge verhoudingen helder gemaakt. Zie onder de video.   

 

 

Zo kan ik nog veel meer goede modellen aangeven. Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat oude modellen best waardevol kunnen zijn, en sommigen zeker ook nog jaren (altijd) wel zullen blijven. Als we ons echter verlaten op alleen deze verouderde kennis kmen we niet verder. Al met al heeft ons Marketingvak veel meer te bieden dan de onder het stof zittende oude modellen. Hoe bruikbaar ook. Het wordt tijd dat Marketeers zichzelf weer meer begeven op het vlak van strategie en de rol van CMO claimen. Zoek, vind, bedenk, bouw, onderga, doorvoors en doorleef de nieuwe aangerijkte kennis en richt je strategie erop in. Laat communicatie maar aan de communicatieexperts. Ik ga aan de slag met een poll die meer van deze tijd is.

 

 

Up