» De waarde van een Corporate Story

De waarde van een Corporate Story

Afgelopen week was ik met een bijeenkomst van Jong Management Kring Eindhoven en Helmond op bedrijfsbezoek bij Bex* Communicatie. We kregen een presentatie van storyteller Theo Hendriks. Theo is professioneel verhalen bedenker, en doet dat voor diverse professionele organisaties. Anders gezegd bouwt Theo de suftruttige opsomming van jouw bedrijf (op bijvoorbeeld de website) om naar leuke verhalen die mensen interesseren en aanspreken. En wat een leuk verhaal vertelt hij. Buiten het feit dat Theo zelf een uitstekend verhalen bedenker is, kan hij dit ook nog eens uitstekend aan anderen voordragen. Nodig hem dus eens uit voor een bijeenkomst, of laat je eigen Corporate Story eens optekenen.

Theo stelt dat wij van nature allemaal verhalenverteller zijn. We vinden het leuk om te vertellen, maar we vinden het ook leuk om ze te horen. Niemand luistert met plezier naar een ijzige opsomming van divisie structuren, product uitleg of andersoortig gewauwel. We willen een goede anekdote met de juiste ingrediënten. Hendriks stelt dat deze ingrediënten universeel zijn, en daarmee kun en moet je dus rekening houden met het opstellen van je verhaal of Corporate Story. De basis van je verhaal is volgens Hendriks is de held. Ieder verhaal moet een held hebben. Een held die naar iets moois streeft, waarvan anderen (de begunstigde) profiteren. Daarbij moet de held het liefste tegenslagen overwinnen door de hulp van een gangmaker die hem motiveert en aanspoort. Ergens in het verhaal moet een climax voorkomen waarin de ommekeer in het verhaal vormt, waardoor het toch nog allemaal goed komt. Gegarandeerd dat toehoorders smullen.

Zie onder de Slideshare presentatie van Hendriks, waarin hij het verhaal van Roodkapje als voorbeeld gebruikt. Roodkapje (de held) moet van moeder (gangmaker) eten brengen naar Oma (begunstigde). De ommekeer in het verhaal komt omdat zij van het pad afraakt, en daardoor de wolf (tegenslag) tegenkomt. Uiteindelijk komt het allemaal goed omdat de jager (de hulp) geeft. De verhaallijn is volgens Hendriks uit te tekenen volgens een vaste spanningsopbouw. 1. Het verhaal begint, 2. Er wordt een conflict geintroduceerd, 3. Point of no return (voor de held), 4. Climax, 5. Einde. Voor meer insides moet je echt even de slideshare bekijken.

 

Ik weet niet of Corporate Storytelling voor iedere organisatie goed werkt, maar feit is wel dat we liever luisteren naar verhalen dan naar feitelijke opsommingen die we overal terug vinden bij de meeste organisaties. Voor mijn gevoel is het een beetje vergelijkbaar met de spanning tussen identiteit en imago. Storytelling gaat over de identiteit van de organisatie op een leuke wijze verteld, terwijl het zenden van 'Unique Buying Reasons' over gecreerd imago van de organisatie gaat. Zeg maar de cosmetica van de organisatie. Hendriks stelt in zijn do's en dont's dan ook dat de Corporate Story zeker geen sprookje moet worden, maar dat het gaat om authenticiteit. Verdoezelen van fouten of falen is dan ook niet aan te raden.

Ik moet je zeggen dat ik wel enthousiast ben geworden over Corporate Storytelling, en ik denk ook dat je met diverse verhalenlijnen complete boekwerken over je organisatie kunt schrijven. Het is in ieder geval voor mij aanleiding om eens te kijken naar ons verhaal. En dan bedoel ik, met ons, alle medewerkers van de organisatie. Zij zullen als eerst het verhaal op hun netvlies moeten hebben om het eenduidig naar buiten te kunnen dragen. Ik stel met de elevator pitch al voor. ' Er was eens een…' Ik wens je veel plezier met jouw story, en hoop dat je deze wilt laten lezen als je zover bent. Succes met schrijven.

 De waarde van een Corporate Story

 

Up