» Jouw Business Model door een andere bril

Jouw Business Model door een andere bril

De enige zekerheid die we tegenwoordig nog hebben is dat we er van uit kunnen gaan, dat wat we ook doen, de wereld om ons heen zal blijven veranderen. Hoe harder we ons verzetten, hoe meer pijn deze verandering zal doen. Dit terwijl het helemaal niet nodig is om pijn te leiden. Veel te veel organisaties zijn in het verleden blijven hangen en proberen nog krampachtig te managen op planning en control. Ja, inderdaad het Tayloriaans 'Scientific Management' denken uit de tijd van de T-Ford. Alles kleuren hebben we zolang het maar zwart is. Destijds briljant, maar de tijd heeft het inmiddels achterhaald in veel gevallen.

Recent las ik in Harvard Business Review dat de afgelopen 18 maanden, meer dan 50% van de organisaties hun strategie hebben vernieuwd. Geeft je te denken hoe lang een strategie houdbaar is. Vroeger bouwden jullie (ik bouwde toen nog geen strategie) een strategie voor vijf jaren, maar durf jij dat nog aan? De opkomst van onder andere nieuwe technologieën zorgen voor een heel ander perspectief op de business. Tijd dus voor een andere aanpak. Maar hoe dan? Met 'Business Model Generation'.

Inmiddels is het boek van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur al weer twee jaar op de markt, maar komt het nu in vol effect overal door. Opeens is iedereen een canvas aan het maken van hun business, in de hoop een nieuw verdienmodel te ontdekken waarmee de organisatie weer furore kan maken. Geen onterechte gedachte, want Osterwalder en Pigneur laten zien met tal van voorbeelden hoe je dit op zou kunnen pakken. Zo beschrijven zij onder meer het business model van Google, Lego, Apple en Skype. Zie onder de uitgebreide Slideshare van Business Model Generation.

What Is A Business Model

 

Wat het internationaal gecocreerde boek van Osterwalder en Pigneur bijzonder maakt in mijn ogen, is dat zij verder gaan dan constateren zoals de meeste boeken doen. Zij beschrijven namelijk diepgaand de verdienmodellen en de keuzes die er zijn binnen het Canvas, het raamwerk wat ze ontworpen hebben voor de beschrijving van het model. Zelf triggert het boek als "een verzameling krachtige, eenvoudige en uitgebreide tools, die je helpen business modellen beter te begrijpen, te ontwerpen, te bewerken en te implementeren". Kopen dus!

Wat hun literatuur verder uniek maakt, in mijn ogen, is dat ze op een hele toegankelijke wijze je aan de hand nemen. Ze geven je inzicht in hoe diverse bedrijven georganiseerd zijn, en hoe je zelf tot een goed business model ontwerp zou kunnen komen. Zij doen dat langs de volgende stappen: Begin met inzicht in klanten, vorm een idee, ga een visueel proces in, maak een prototype, maak een storyboard met verhaal van je idee en creëer scenario's.  Al met al een compleet boek wat in de boekenkast van de moderne manager mag ontbreken. Omdat het standaard op zijn bureau zou moeten liggen. Heb ik je overtuigd?

Weet je, je hoeft het niet van mij aan te nemen (want ik ben ook maar gewoon iemand met een mening), maar neem het dan maar aan van voormalig Chief Evangelist van Apple, Guy Kawasaki. Kawasaki heeft de beroemde uitspraak dat iedere organisatie bereid moet zijn om zijn melkkoe te doden. Anders doen twee jongetjes op een zolderkamer het wel voor je. Immers Amazon doodt de boekhandel, Twitter doodt sms, Sellaband doodt de platenindustrie. En zo kan ik nog wel even door gaan. Hoogleraar Ecommerce aan de Erasmus Universiteit Cor Molenaar stelt dat voor iedere business waar de logica van ontbreekt om fysiek naar toe te gaan, virtueel zal worden. Succes dus met je winkel met 'grijze' producten.

En dus kom ik toch weer (onbedoeld) bij de Purple Cow van Godin. Maak je business uniek, zorg voor opmerkelijke aantrekkingskracht, en lever daarmee iets wat ergens anders moeilijk te krijgen is binnen jouw branche. Sla daarbij de virtuele, digitale en mobiele wereld niet af, maar betrek en omarm deze als versterkend onderdeel van je Business Model. Download je eigen blanco Canvas. Morgen kun je een start maken. Durf je eigen koe te doden en bekijk je nieuwe verdienmodel door een andere bril. Churchill zei: 'There will be victory, but it will costs you blood, sweat and tears'. Succes!     

 

 

Up